Stacks Image 2576

Like en volg ons op Facebook en LinkedIn!

    

Stacks Image p329540_n3
Stacks Image p329540_n6
Stacks Image p329540_n9
Stacks Image p329540_n12

Nieuws

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van het nieuws van Werkt!Wijchen?  Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrieven. Dat kan via het formulier op deze pagina.

Deel

Deel deze pagina via email of Facebook:

Nieuws

De nieuwsberichten uit 2018 vind je op deze pagina. Ouder nieuws van HetWerkt!Wijchen is opgesplitst in Nieuwsarchieven van 2017, 2016, 2015 en 2013-2014.

Aanmelden nieuwsbrief
* verplicht

Bekijk onze nieuwsbrieven

  • 8 mei 2018

    AVG - Algemene Verordening Gegevensbescherming

    Door Adriënne Hoogstraaten

    Op 8 mei heeft Sibert van Gaal bij HetWerkt!Café uitgelegd wat de gevolgen zijn van de nieuwe AVG, die per 25 mei 2018 in gaat. Tijdens deze bijeenkomst is gebleken, dat het niet eenvoudig is om een eenduidige uitleg over de nieuwe wetgeving te geven.

    Wat heeft dit voor gevolg voor organisaties?
    De AVG is  belangrijk, omdat in dit digitale tijdperkveel persoonsgegevens op een en dezelfde plek worden opgeslagen. Deze gegevens kunnen voor diverse doeleinden gebruikt en/of verkocht worden. Ook het hacken van systemen is een probleem waardoor gegevens in verkeerde handen kunnen komen.
    In de AVG is vastgelegd dat je uitsluitend gegevens van personen mag hebben waarvan je aan kunt tonen dat dit in het belang van de persoon is en moeten de gegevens vernietigd zijn naafloop van de bewaartermijn. Ook moet een organisatie aan kunnen tonen dat ze alles gedaan hebben om misbruik en hacken te voorkomen. Op het niet naleven van de regels staan hoge boetes.

    Een organisatie moet vastleggen hoe ze dit uitvoeren en er voor zorgen dat er toezicht is op het naleven hiervan. Ook als een organisatie bepaalde onderdelen van zijn administratie (denk aan de loonadministratie) bij een ander bedrijf heeft ondergebracht, blijven zij toch aansprakelijk voor de bewaking van de gegevens.

    Voor consumenten verandert er ook het een en ander.
    Je hebt recht op informatie over water over jou is/wordt vastgelegd en hoe deze informatie verkregen is. Je hebt het recht om de foutieve informatie te laten wijzigen. 

    Lees hier meer informatie over de AVG en sollicitanten en AVG en de uitzendbranche

  • 17 april 2018

    Jo van den Tillaart, adviesbureau Perspectief

    Door Adriënne Hoogstraaten

    Op 17 april was Jo van den Tillaart van adviesbureau Perspectief gastspreker bij HetWerkt!Café. De eerste vraag van Jo was waar de aanwezigen graag een antwoord op zouden willen hebben, zodat zij met een tevreden gevoel naar huis zouden gaan.

    Een aantal steekwoorden die door de deelnemers werd aangedragen:
    - Succes sollicitaties
    - Inspiratie
    - Buiten kaders denken
    - Jezelf laten zien/horen
    - Netwerken

    Alles wat je wil bereiken is te realiseren als je het volgende stappenplan volgt:

    1. Je hebt een wens. Omschrijf deze in je gedachten.
    2. Geloof er echt in dat het je gaat lukken om deze wens uit te laten komen. Denk niet te veel aan de problemen die je tegen kan komen (en die waarschijnlijk nooit zullen komen).
    3. Spreek met je omgeving over de wens die je hebt. Dit is al netwerken. Let er op dat je met positieve mensen spreekt en niet met mensen die alleen maar “beren” op de weg zien.
    4. Onderzoek wat er nodig is om het plan te laten slagen.
    5. Maak een planning van de stappen die je nodig hebt om je plan te verwezenlijken.
    6. Zorg dat je een datum plant waarop e.e.a. gereed moet zijn.
    7. Ga nu alles wat je gepland hebt realiseren (handelen)
    8. Zorg ervoor dat je ook duidelijk geniet van wat je bereikt hebt. Dit is een stap die veel mensen overslaan en waardoor er makkelijk een burn-out kan ontstaan.

    Tijdens deze bijeenkomst ontstond spontaan het idee om een groepje op te richten die samen dit stappenplan in de praktijk gaan brengen. Men zal regelmatig samenkomen om te kijken of iedereen nog steeds op de goede weg is en of we elkaar met tips kunnen ondersteunen. Er waren direct al 6 aanmeldingen, wat aangeeft hoe enthousiast de aanwezigen waren. Jo heeft aangegeven deze groep te begeleiden. (Je kunt je nog aanmelden, want er is plaats voor 8 personen. Dit kan via het secretariaat secretaris@hetwerktwijchen.nl ).

  • 3 april 2018 

    Yvette Akkermans-Hazekamp, Business& Life Coach

    Door Adriënne Hoogstraaten

    In het HetWerkt!Café in het Kasteel vanWijchen was dinsdag 3 april Yvette Akkermans-Hazekamp gastspreker. Een enthousiaste dame die ons tips en tricks heeft gegeven over hoe je geluk zou kunnen afdwingen.
    De eerste vraag was: “Waar kom jij je bed voor uit?” Yvette komt haar bed uit om mensen handvatten te geven hoe ze beter in het leven kunnen komen te staan. Hier wordt zij blij van en dat is ook duidelijk te merken tijdens deze ochtend. Het kunnen ook andere redenen zijn waarom iemand zijn bed uit komt, maar het belangrijkste is dat het een reden is waar je gelukkig van wordt.

    Geluk heeft veel te maken met hoe je in het leven staat. Je kunt er alleen zelf voor zorgen dat de dingen in je leven veranderen. Onderzoek wie je bent en wat je wilt bereiken en kijk wat het best bij je past en vooral wat haalbaar is voor jou. Het is belangrijk dat je de dingen die je kunt/wilt veranderen in kleine stukjes in gaat passen in je leven, omdat je het anders niet vol kunt blijven houden. Ook is het aan te raden er voor te zorgen datje mensen om je heen hebt die je kunnen helpen.

    Je uitstraling heeft effect op jouw omgeving. Dus als je zorgt voor een positieve uitstraling, dan heb je de meeste kans datje omgeving ook positief op jou reageert. Zorg dat je altijd momenten in je leven inbouwt om te ontstressen. Dit is belangrijk omdat je anders klachten met je gezondheid kunt krijgen zoals b.v. een burn-out. 

    Tot slot………kies de weg die het best bij je past:
    1.     Maak je geen zorgen
    2.     Maak goede gewoonten (beweging, voeding)
    3.     Onderhoud elke dag je vriendschappen
    4.     Optimisme (kies je houding, wees veerkrachtig) 

    Meer inspiratie nodig? Vragen?  Mail: Y.Akkermans@gmail.com

  • 20 maart 2018 

    Kees Strooker - trainer/coach weerbaarheid

    Door Adriënne Hoogstraaten


    In het HetWerkt!Café in het Kasteel van Wijchen was dinsdag 20 maart Kees Strooker te gast. Hij begon te vertellen over zijn achtergrond (red - als judoka staat hij vijfendertig jaar op de mat en inmiddels geeft hij twaalf jaar judoles. Vanaf 2011 verzorgt hij ook trainingen weerbaarheid en zelfverdediging). 

    Het was een zeer leerzame en vrolijke ochtend met een hoge opkomst. Er werd intensief meegedacht en meegepraat. 

    De eerste vraag was wat verstaan we onder weerbaarheid:
    - voor jezelf kunnen opkomen
    - omgaan met ongewenst gedrag
    - vorkomen dat je slachtoffer wordt van b.v. loverboys
    - nee durven zeggen 

    Hierna volgde een discussie over welke mogelijkheden er zijn om ons weerbaar te maken, bijvoorbeeld:
    - het hebben van eigenwaarde en zelfrespect
    - je houding en uitstraling
    - grenzen kennen van zowel jezelf als van de ander

    Een leuke oefening voor de deelnemers was in tweetallen de ander in een houding met een positieve uitstraling te “boetseren/modelleren”. Dit zorgde natuurlijk voor de nodige komische taferelen.

    Kees heeft aangeboden bij voldoende belangstelling een workshop te verzorgen op dinsdagochtend 10 april van 10.00uur tot 11.30 uur in het Koetshuis. Aanmelden kan via info@hetwerktwijchen.nl.

  • 6 maart 2018

    Anton Honing: Als je LinkedIn slim en sterk inzet, creëer je kansen op werk!

    Astrid Rutten

    In het HetWerkt!Café van 6 maart was een goede bekende te gast: Anton Honing. Trainer, coach en ondernemer. Hij is eigenaar van @Honingen vertelt ons vandaag alles over hoe we LinkedIn kunnen inzetten bij de zoektocht naar werk.

    Bij LinkedIn draait het er niet zozeer om wie jij kent, maar vooral om wie jou kent. Het biedt jou, als werkzoekende, de mogelijkheid om je neer te zetten als een merk (branding), om nieuwe connecties aan te gaan en bestaande connecties te onderhouden (netwerken).

    Er is in de afgelopen jaren veel veranderd in het sollicitatieproces: de invloed van social media en internet is ongekend toegenomen en bedrijven gaan vaker zelf gericht op zoek, onder andere via de netwerken van eigen medewerkers. Recruiters zien LinkedIn (LI) steeds meer als een database vol met interessante kandidaten. Dat vraagt een proactieve houding van werkzoekenden. Als je goed weet wat je wil, laat dat dan ook zien en gebruik het om een gericht netwerk op te bouwen. Op die manier is LI voor werkzoekenden het directe middel om je aan te bieden voor nieuw werk.

    Aanpak: bedenk bij welke werkgever(s) je graag wil werken en kijk of je connecties hebt of kunt maken om daar in beeld te komen. Maak gebruik van de kracht van 2e graads connecties. Stuur gepersonaliseerde connectieverzoeken waarin je kort uitlegt waarom je graag wil linken.
    Bij recruiters verschilt de openheid van het netwerk zeer: de ene vindt een groot en breed netwerk een meerwaarde, de ander schermt zijn netwerk juist meer af.

    Uit een paar gerichte oefeningen blijkt dat ook bij deze groep werkzoekenden de meerderheid een terughoudende netwerker is. Dat is uiteraard je eigen keuze, en het past vaak ook bij je persoonlijkheid. Maar om optimaal gebruik te maken van een platform als LinkedIn zal een meer open houding je ook meer opleveren. Hou daarbij goed je doelstelling als werkzoekende voor ogen.

    Om je profiel zo sterk mogelijk te maken, hanteert Anton de VAAS-criteria:
    Volledig
    Actueel
    Aantrekkelijk
    Slim (denk aan zoekwoorden waarop recruiters zoeken, onderscheidend)

    Zorg dat alle profielonderdelen goed gevuld zijn, dat vergroot je vindbaarheid en je profielsterkte. Besteedt extra aandacht aan de kopregel (headline). Hier kun je je direct op een onderscheidende manier presenteren. En het lijkt vanzelfsprekend (maar het gaat toch nog best vaak mis): gebruik een professionele profielfoto. Let op achtergrond, je houding en uitdrukking. Geen goede foto voor handen? Vraag bijvoorbeeld een (hobby-)fotograaf in je omgeving of kom op 14 maart naar de vacaturemarkt. Hier kun je gratis een professionele foto laten maken, die je op je cv en LinkedIn kunt gebruiken.

  • 20 februari 2018

    Jeanny Evers - coördinator vrijwilligerswerk bij MeerVoormekaar

    Door Adriënne Hoogstraaten

    In het HetWerkt!Café was dinsdag 20 februari Jeanny Evers van MeerVoormekaar, de welzijnsorganisatie voor alle inwoners van Druten en Wijchen, te gast. Jeanny heeft op een onderhoudende manier uitgelegd wat vrijwilligerswerk inhoudt.

    Bij vrijwilligerswerk denken de meeste mensen in eerste instantie aan koffieschenken in een verzorgingstehuis, eenzame ouderen gezelschap houden of boodschappen doen. Na de uiteenzetting van Jeanny zullen in ieder geval de op deze ochtend aanwezige bezoekers een andere kijk op het vrijwilligerswerk hebben.

    De diverse werkzaamheden kunnen onderverdeeld worden in:
    - Meerderheid: bestuurlijke taken, kantoorwerk, administratie en training of scholing
    - Minder populair: bezoek/gezelschap, vervoer, therapeutische activiteiten/verzorging
    - Veel burgers zijn samen met buurtbewoners actief in hun eigen buurt.

    Bij iedere vacature voor een vrijwilliger die een organisatie aangemeld, wordt eerst getoetst of er geen sprake is van verdringing van een reguliere baan.

    Wanneer je vrijwilligerswerk wilt gaan doen kan je op twee manieren zoeken:
    - Je kunt kijken naar vacatures op www.vrijwilligerswerkgelderland.nl/druten
    - Je kunt je aanmelden via de website om een afspraak te maken en dan in een persoonlijk gesprek samen te bekijken welk werk het beste bij jou past.

    Iedereen mag uiteraard vrijwilligerswerk doen, ook als je in een uitkeringssituatie zit, maar dan moet je dit wel opgeven/aanvragen bij de uitkerende instantie.

    Binnenkort start de Vrijwilligersacademie: een scholingsplatform, gericht op het ondersteunen en verbeteren van het vrijwilligerswerk.
    • Bundelen van aanbod trainingen en workshops:
                    - E-learning en lokaal aanbod
    • Faciliteren platform / website
    • Advies over inhoud en aanbod
    • Werving deelnemers
    • Werven (professionele) trainers

    Meer informatie over de vrijwilligersacademie vind je hier


  • 6 februari 2018

    Wim Stuart van EHBO Wijchen

    Door Adriënne Hoogstraaten

    In het HetWerkt!Café in het Kasteel van Wijchen was dinsdag 6 februari Wim Stuart van EHBO Wijchen te gast. Hij heeft een zeer interessante workshop verzorgd over een serieus onderwerp: ongevallen in en om het huis en hoe te handelen.

    Als je niets doet dan weet je zeker dat het fout gaat, maar met rust en als je weet wat je moet doen, kan je levens redden”….de eerste woorden van deze workshop.

    In Wijchen is een actieve groep vrijwilligers, o.a. van EHBO Wijchen, die goed opgeleid zijn om te reanimeren en weten hoe ze met een AED (draagbaar apparaat dat een shock kan toedienen bij een reanimatie toestand) moeten omgaan. Zij worden als het nodig is via de alarmcentrale opgeroepen.

    Een greep uit de onderwerpen die behandeld zijn:

    - Een bloedneus, het ligt er aan wat de oorzaak is hoe deze te behandelen.
    - Vergiftiging: altijd 112 bellen, zorgen dat je de verpakking van datgene wat gedronken of gegeten is bij de hand hebt, want 112 kan op een lijst nazien hoe er gehandeld moet worden.
    - Kleine wondjes: afspoelen onder de kraan, droogdeppen en een pleister erop doen. Deze pleister na ongeveer 2 uur verwijderen.
    - Kleine schaafwonden: goed afspoelen; eventueel zalf erop tegen het schrijnen van de wond en aan de lucht laten drogen. Voor grotere schaafwonden zijn er andere richtlijnen. In bepaalde gevallen is het beter om dan door een huisarts te laten bepalen wat er moet gebeuren. B.v. of er een tetanusprik nodig is.
    - Flauwvallen: Iemand kan b.v. flauwvallen omdat hij niet tijdig gegeten heeft of omdat hij niet tegen een bepaalde geur kan. Laat iemand dan, indien mogelijk, 10 minuten rustig liggen. Het is belangrijk dat iemand uit zichzelf weer bijkomt, want flauwvallen houdt in dat de hersenen even een tekort aan zuurstof hebben gehad, maar het lichaam herstelt dit zelf weer.
    - Allergische reacties: er zijn veel verschillende soorten allergische reacties dus ook diverse behandelmethoden.
    - Verzwikken: b.v. een enkel: koelen en het been hoog houden. Zo snel mogelijk weer gaan bewegen (onbelast). Wisselbaden (koud/warm) hebben ook een gunstig effect.
    - Ook is er nog gesproken over breuken, een tekenbeet en verbrandingen.

    Er zijn veel vragen gesteld en de tijd is omgevlogen. Aangezien er nog genoeg onderwerpen te behandelen zijn en vragen te stellen zal er over een tijd weer een workshop verzorgd worden door Wim Stuart.

  • 23 januari 2018

    Raymond Brugman van MVO Solutions

    Door Adriënne Hoogstraaten

    In het HetWerkt!Café van dinsdag 23 januari vertelt Raymond Brugman ons alles over het doel en de aanpak van MVO Solutions.

    MVO Solutions zet zich in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij hebben een samenwerkingsverband met o.a. het Werkbedrijf Rijk van Nijmegen en het UWV. De werkwijze is als volgt: eerst heb je een intakegesprek waarin je cv besproken wordt en waarin je samen bepaald waar je ambities en mogelijkheden liggen. Vervolgens wordt bekeken welk traject er gevolgd moet worden om dit te bereiken.
    Je volgt altijd een opleiding met baangarantie.

    Het eerste half jaar bestaat uit een combinatie van opleiding en werken met behoud van uitkering. Hierna ga je werken en nog 1 avond per week naar school. Doordat je voldoende uren werkt en een vast inkomen hebt, ben je volledig uit de uitkering. Je blijft in dienst van MVO Solutions; zij detacheren je naar de werkgever.
    Er zijn bijvoorbeeld banen in de logistiek en elektrotechniek. Ook bieden ze een schildersopleiding en is MVO Solutions bezig met opleidingen binnen de zorgsector. Sinds afgelopen september zijn al 60 mensen geplaatst in een leerwerktraject of reguliere baan.

    Meer informatie vind je op de website van MVO Solutions.

  • 9 januari 2018

    Mathieu en Paul - coördinatoren ondersteuning thuisadministratie van Humanitas

    Door Adriënne Hoogstraaten

    De ondersteuning bij de thuisadministratie van Humanitas is bedoeld voor mensen die hulp nodig hebben met het voeren van een goede financiële administratie. Het gaat om tijdelijke ondersteuning, die gemiddeld 9 maanden duurt. Zzp’ers en mensen met onvoldoende beheersing van de Nederlandse taal kunnen hier geen gebruik van maken.
    Het doel is om mensen ofwel weer financieel zelfredzaam te maken ofwel hen op weg te helpen naar de juiste hulpverlening.

    Aanmeldprocedure

    Wanneer je gebruik wilt maken van de ondersteuning van Humanitas, dan kun je je telefonisch aanmelden op dinsdagmiddag tussen 14.00 uur en 17.00 uur via telefoonnummer 06-27580552. Er volgt een intakegesprek en naar aanleiding daarvan wordt bekeken welke hulp je nodig hebt. Je kunt maximaal 1 jaar van deze hulp gebruik maken. De coach komt wekelijks (of meer of minder als dit nodig is) thuis langs en zal dan ook wat opdrachten geven. Ook wordt samen bekeken of er wel van alle toeslagen gebruik gemaakt wordt.

    Budgettraining

    Is ondersteuning door Humanitas niet nodig, maar wilt u wel tips over het ordenen van uw administratie, overzicht krijgen in uw inkomsten en uitgaven en een kloppend maandoverzicht kunnen maken? Via de gemeente Wijchen kan een budgettraining gevolgd worden. Deze bestaat uit 6 bijeenkomsten van 9.30-11.30 uur. De data en locatie vind je op de website van de gemeente Wijchen.

    Voor vragen kun je ook terecht bij het Sociaal Wijkteam. Mocht budgetbeheer nodig zijn, dan kun je in de gemeente Wijchen terecht bij Stichting Fibon.

Nieuwsarchief

De nieuwsberichten uit 2018 vind je op deze pagina. Ouder nieuws van HetWerkt!Wijchen is opgesplitst in Nieuwsarchieven van 2017, 2016, 2015 en 2013-2014.