Stacks Image 2576

Like en volg ons op Facebook en LinkedIn!

    

Stacks Image p329540_n3
Stacks Image p329540_n6
Stacks Image p329540_n9
Stacks Image p329540_n12

Nieuws

Nieuws

De nieuwsberichten uit 2023 vindt u op deze pagina. Het Nieuwsarchief van HetWerkt!Wijchen is opgesplitst in diverse periodes, deze kunt u bekijken via het menu bovenaan de pagina.

Deel

Deel deze pagina via email:
  • Interview Wegwijs

    Op 4 oktober verscheen in de Wegwijs een interview met het bestuur van HetWerkt!Wijchen over het 10 jarig jubileum. Je leest het interview hier.



  • HetWerkt Café van dinsdag 21 maart 2023

    MeerVoormekaar, de welzijnsorganisatie in Druten en Wijchen

    De presentatie werd verzorgd door Joey Groenendijk van MeerVoormekaar.

    Bekijk hier zijn presentatie: 20230321-meervoormekaar.pdf

  • HetWerkt! Café van dinsdag 7 februari 2023

    De volgende twee onderwerpen hebben extra aandacht gekregen

    -1- Het belang van onafhankelijk evalueren dienstverlening

    Op verschillende gebieden maken inwoners van de gemeente gebruik van dienstverlening van medewerkers van de gemeente of van dienstverlening van medewerkers werkzaam bij organisaties die gefinancierd/gefaciliteerd worden door de gemeente.

    Voor de kwaliteit van de dienstverlening is het van belang dat de dienstverlening onafhankelijk ( dus niet onder regie van de gemeente) wordt geëvalueerd. Voor inwoners o.a. op zoek naar werk, met problematische schulden, in armoede, met laaggeletterdheid, met slechte gezondheid is de kwaliteit/doelmatigheid/doeltreffendheid van de dienstverlening mede bepalend voor hun kwaliteit van leven.
    Kwaliteitsbewustzijn hoort bij een volwassen, zelfbewuste gemeente.
    Wij vragen de gemeente om betrokken te worden bij een voorstel om te komen tot voornoemde evaluatie. Graag ontvangen wij op korte termijn een uitnodiging hiertoe van de gemeente.

    -2- Het resultaat van de gesprekstafel ‘betrokken bij armoede’ van donderdag 12 januari 2023, georganiseerd door de gemeenteraad van Wijchen.


    Van meerdere inwoners die aanwezig/betrokken waren bij de gesprekstafel ‘betrokken bij armoede’ hebben wij de vraag/opmerking gekregen wat de conclusies van deze gesprekstafel waren en tot welke aandachtspunten/veranderingen deze gesprekstafel gaat leiden. Verder ook de opmerking of voornoemde aandachtspunten/veranderingen kunnen worden geformuleerd voordat eerst overleg heeft plaatsgevonden met de doelgroep.

    Wij vragen de gemeenteraad van Wijchen hierop naar ons te reageren.

  • Bijeenkomst HetWerkt! Wijchen 7 maart 2023

    Actie = Reactie

    Elke stap die je zet is er een

    De positieve psychologie is, kort gezegd, meer gericht op wat ‘wel’ goed gaat, je kracht en niet je klacht. In het dagelijkse leven komen prettige en minder prettige situaties op ons pad. Er is dus veerkracht en wendbaarheid nodig om hier mee om te gaan. Flexibiliteit. Vanuit recentere begeleidings theorieën leren we om te accepteren, dat dit zo is, en hoe we ermee om zouden kunnen gaan, in plaats van dat we ertegen vechten. “Wat is voor mij belangrijk” en je daarop (leren) focussen.

    Associatiekaarten
    We startten met een aantal foto’s die op tafel waren gelegd. Iedereen koos een foto uit.
    Je gedachten en gevoelens kun je aan de hand van afbeeldingen verwoorden. Je gaat nadenken over meer onbewuste dingen. Een aantal van de deelnemers heeft hierover verteld. Waarom deze foto? Wat roept het bij je op? Waar komt dat gevoel/die gedachte bij die foto vandaan?

    De IJsberg Metafoor
    Deze metafoor is heel bekend, zie afbeelding.Wat je doet zit boven de waterlijn en is je zichtbare gedrag. Hoe dit ontstaan is, zit onder de waterlijn. Om in actie te komen, te doen / je gedrag is het fijn meer zicht te hebben op wat onder de oppervlakte zit. Op welke manieren kun je hierachter komen? Op deze manier bouw je een beeld van jezelf op, en ook je omgeving geeft je informatie. Je kunt proberen meer van jezelf te laten zien, op welke aspecten zou je meer willen focussen?
    Oefening gedachten en gedrag
    Ik loop door de ruimte en zeg: “ ik kan niet door deze ruimte lopen” Wat gebeurde hier?
    Je gedachten hoeven dus niet je gedrag te beïnvloeden. Deelnemers schreven op de voorkant van een post-it: ik …. (bv ik kan het niet). En op de achterkant “ik heb de gedachte, dat ik het niet kan”. Wat is het verschil?

    Zelfbeeld
    Het zelfbeeld is de manier waarop iemand naar zichzelf kijkt. Het is het geheel van gedachten, ideeën en oordelen dat iemand over zichzelf heeft. Het geeft weer hoe iemand zichzelf ziet, niet hoe iemand is. Dat beeld kan wel of niet kloppen.
    Het zelfbeeld komt tot stand onder invloed van?

    Introspectie: letterlijk bij jezelf naar binnen kijken. Bv nadenken over eigen gedachten en emoties.
    Zelfperceptie: jezelf zien, je eigen gedrag en dit beoordelen.
    Het zelfbeeld kan wisselen per gebied. De verschillende gebieden zijn:
    Sociaal, emotioneel, cognitief, materieel en een fysiek beeld.
    Het kan zijn dat men op het ene gebied erg onzeker is, terwijl men op een ander gebied zelfverzekerd is.
    De omgeving: door het interpreteren, nadenken over reacties op eigen gedrag. Hierbij gaat het om reacties van betekenisvolle anderen. Bijvoorbeeld van ouders, familie, klasgenoten of vrienden.

    Situaties en hoe je daarover (verschillend) kunt denken.
    Er kwamen wat voorbeelden aan de orde, bv over de situatie van iemand, die op straat onwel wordt en wat je dan doet, hoe je je daarbij voelt. En wat je doet, deels onbewust al ontstaat (fight, flight, freeze) bv door aanleg, maar ook door wat je in het verleden hebt ‘geleerd’, over wat ‘normaal’ is in zo’n situatie, je ervaringen, overtuigingen e.d. of je bepaald gedrag wel of niet laat zien (zie ijsberg)

    Je innerlijke criticus
    Je wilt stappen gaan zetten, je plannen uitvoeren. Toch heb je soms gedachten in je hoofd, die ‘zeggen’:
    je kunt het niet, dat is veel te moeilijk, het is waardeloos etc.
    Zodra ons taalvermogen is opgebouwd (als kind) begint dit al. Regels, normen, waarden, hoe je moet zijn, wat je moet doen, wat fout is en goed is, etc.
    Dus die constante aanvoer van gedachten heeft iedereen. En vaak heb je de meeste last van negatieve gedachten en het gevoel dat die je geven. Je gaat piekeren, je gaat dingen vermijden, uitstellen en je rotgevoel wordt alleen maar sterker.
    We hebben voorbeelden hiervan besproken. Wat denk je dan? En werken die gedachten? Wat kun je eraan doen?

    Er zijn veel mogelijke oefeningen.
    •Stromende rivier…
    Denk aan drijvende bladeren, elke gedachte op een blad ‘denken’ en zie het wegdrijven.
    •Je kunt je innerlijke criticus een naam geven en haar/hem dan antwoorden: “dank je dat je meedenkt Martha, maar ik kan dit zelf aan.”
    •Zing het uit
    Je ‘nare’ gedachten op een bekend wijsje zingen, paar keer achterelkaar, met humor wordt het gevoel anders.
    •In een doosje doen.
    Je piekergedachten opschrijven en de briefjes met gedachten in een doosje te doen, en op bepaalde momenten ‘mag’ je ze pakken (workshop piekeren).
    •Het briefje in je jaszak doen en de met je meedragen en op een later moment bekijken, wanneer je eraan toe bent. Ik hoef er nu niks mee!
    •Ook kan je oefenen om belemmerende gedachten om te vormen naar helpende gedachten.
    Dit wil niet zeggen, dat je nooit iets aan deze gedachten ‘moet doen’, maar jij bepaalt zelf wanneer het belangrijk is en hoe belangrijk, je hebt daar zelf regie over.

    Spotlight
    Soms denk je dat iedereen je ziet, in de volle schijnwerper, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is. Je denkt, wat zit mijn haar waardeloos, maar uiteindelijk blijkt, dat niemand dat heeft gezien. Jij bent je van jezelf bewust, maar dat hoef je niet te overdrijven. Dit kan heel geruststellend werken.

    Zelf aan de radertjes draaien.
    Dus door veel te experimenteren kun je leren. Zo besef je ook meer, dat je zelf aan de knoppen kunt draaien en de eigen regie hebt. Wellicht herinneren jullie je de presentatie over veerkracht, waarin we ook bespraken, dat er radertjes zijn waaraan je kunt draaien om meer veerkracht op te bouwen, en daardoor zelf te sturen. Dat verandert ook je zelfbeeld op de terreinen waar je dat wellicht wilt vergroten.

    Bronnen:
    Bea Engelmann: Veerkracht ontwikkelen
    Steven Hayes: De kracht van psychologische flexibiliteit

    Presentatie door Annemiek Reith 


  • HetWerkt!Café op dinsdag 24-01-2023

    Slim Brainstormen

    Deze dag heeft Eric op ten Berg een presentatie verzorgd over  “Slim Brainstormen”. Hij leerde ons hoe creatief te denken!

    Bekijk zijn presentatie hier: 20230124-erik-op-ten-berg-presentatie-slim-brainstormen.pdf

Nieuwsarchief

De nieuwsberichten uit 2023 vindt u op deze pagina. Het Nieuwsarchief van HetWerkt!Wijchen is opgesplitst in diverse periodes, deze kunt u bekijken via het menu bovenaan de pagina.